torsdag 25 juni 2009

Kass skola och omsorg

Man är ganska normal ändå. Som en modern stockholmare i 30-årsåldern tillbringar jag dagarna med att förverkliga mig själv genom att välja fondtapeter och fundera på hur soffan ska stå i nya lägenheten samtidigt som jag diskuterar barnvagnsköp med närmsta vännerna. En del grava problem har uppstått, som att det hade kommit plast i vattenlåset samt att knopparna på badrumsskåpet fick sitta en centimeter lägre än planerat due to technical difficulties.

Ända djupdykningen i existentiella frågor har varit när min fästmö undrade när och varför jag kom på att jag skulle bli ekonom. Hade inget bra svar på det men kom fram till att tidpunkten var strax innan jag började plugga och anledningen var att jag hade insett att man inte fick läsa miljögrejer om man inte hade läst natur och att det enda som jag fattade vad det var av det man fick läsa var just ekonomi. För hur fan ska man veta vad sociologi eller statsvetenskap är för något om man inte kommer från en akademikerfamilj? Varför ska man plugga in vilka grupper som finns i samhället när man kan läsa det i tidningen och varför ska man plugga in vilka partier som finns i länder som man ändå inte röstar i? Ekonomi låter ju som något man kan typ försörja sig på i alla fall. Jag hade ingen koll alls. Fråga mig inte varför. Inser också att jag hajade i trean i gymnasiet att man behövde över 4,0 i betyg för att komma in på vissa högskoleutbildningar. Lät ju helt otroligt eftersom de flesta man kände inte skulle plugga och de flesta som skulle plugga kämpade häcken av sig för att få kassa betyg. Så varför skulle jag behöva tänka på att vara bättre än bäst i klassen? 

Sjuka minnen inser jag. Och jag som trodde att syo-konsulenterna var där av mer symboliska skäl, typ som arbetsförmedlare. Kanske har de en funktion att fylla ändå även om den  som jag snackade med i nian av någon anledning utgick ifrån att jag hade dåliga betyg och därför tyckte att det lät som en bra idé för mig att läsa yrkesförberedande handelsprogrammet, HP, (men det blev aldrig så). 

Antar att jag måste skriva ner min historia om den svenska skolan i sommar. Det kanske blir mitt sommarprat. Men varför bemöda sig med att bidra till internet när det redan finns så här geniala saker att läsa out there. Sanslöst. Raj-Rajs fejjan-status: Vad gör du just nu? "För en ansvarsfull politik för Sverige och dammsuger bakom soffan". Sedan blir det bara roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar