torsdag 26 mars 2009

En blind höna hittar ett korn

Sossarna har svarat. -På min fråga angående Ylva Johanssons utspel i förra veckan om ny sjukvårdspolitik. Det visade sig vara en lista med problem i vården som hade skrivits om i möjlighetsform. Typ "Den administrativa bördan är sjukt stor" blir "Den administrativa bördan ska minskas". "Produktiviteten är as-kass" blir "Produktiviteten ska bli högre."

Inte så dumt! Möjligen är jag som fackman inom området Effektiva och ändamålsenliga arbetssätt jävig när jag säger att det är på tiden. Jag och många med mig har länge väntat på att få göra någon riktig nytta. På få ställen är behovet större än i vården och på få ställen skulle resultat vara mer värdefulla.

Tyvärr stannar det väl vid att hybrisbefläckade politiker som Ylva Johansson tror att hon ska kunna tänka ut hur saker ska gå till nere på golvet. Annars tjänar man ju inga politiska poäng på det. Men ändå. Bra Ylva, rätt ämnesval. En blind höna hittar ett korn. Synd bara att när du beskrev vad du skulle uppnå med programmet så kutade du rakt in i ladugårdsväggen och tappade kornet: "Om vi når målet med att 50% av vårdpersonalens tid ägnas åt patienterna så skulle det motsvara 20 000 nya jobb inom vården". Hur tänker du då? Om vi får bensinsnålare bilar så kan vi köpa fler, eller vad? Effektiviseringar sparar pengar, men fler jobb blir det bara om man skjuter till mer pengar och/eller sänker lönerna för de som ska dela på dem.

1 kommentar: