måndag 16 mars 2009

Ylva on the move

Min favvopolitiker Ylva Johansson har börjat röra på sig (se tribute här). Jag såg på playrapport att Socialdemokraterna lanserar en ny vårdpolitik. Ylva gjorde bort sig totalt genom att slarva bort sossarnas förfärligt-med-privat-vårt-kortet, ge uttryck för sin egen hybris samt lansera ologiska beräkningar. Men jag ska faktiskt ta en försiktig ansats till det här för reportaget i Rapport måste vara jäkligt snedvridet. Följande gör mig misstänksam:

Jag har förvisso inga höga tankar om Ylva, men i inslaget hävdas att hon vet hur man kan effektivisera arbetet på sjukhusen. Ok, Ylva har haft hybris förr, men att tro att hon kan sånt... Jag menar, hon som är utbildad lärare och vet hur man utformar effektiva processer och arbetssätt. Jag misstänker i o f s att ett sådant synsätt, att politiker som Ylva tycker att det är deras uppgift att bestämma hur arbetet ska organiseras på golvet som är roten till mycket skit inom vården, men det här kan bara inte stämma.

Dessutom, efter att så sent som för ett år sedan ha kritiserat allt vad privat vård heter har Ylva, enligt Rapport, lärt sig något av Det Stora Multinationella Riskkapitalägda Företaget Capio. Jag antar att inslaget är ihopklippt som ett practical joke, för en gammal kommunist som Ylva kan bara inte självmant ha tagit Capios sjukhus St:Göran som exempel.

Och Socialdemokraterna verkar inte heller vilja kännas vid den nya "vårdpolitiken", åtminstone hittar jag inget om den på deras hemsida, i något pressmeddelande eller i någon tidning. Jag misstänker därför att Ylva på eget bevåg har gått till Rapport som har blåst upp det hela på ett sätt som Ylva inte hade kunnat ana. Problem för (S) som måste kunna ha ett obefläckat hat mot privat vård i nästa valrörelse. Därför ska det bli kul att se hur de svarar på denna fråga som de nyss fick av mig via sin hemsida:

Hej!
Jag bor i London och såg på Rapport på nätet att Socialdemokraterna lanserar en ny vårdpolitik som bl a fokuserar på effektivitetsförbättringar som tagits fram på St:Görans sjukhus. Jag tyckte att det lät intressant men hittade ingen mer information om detta på er hemsida. Finns det någon information som ni kan skicka till mig angående den nya vårdpolitiken?
Mvh
Mårten

Vi får väl se hur det går, men om det faktiskt visar sig att Ylva har inspirerats av Capio till att fundera ut en egen lösning på vårdorganisation som hon vill implementera då är fan måttet rågat. Då måste jag börja ägna mitt liv åt att frigöra Ylva från allt inflytande. Men låt oss hoppas att det inte är så.

Däremot: Om jag vore Mona Sahlin skulle jag vara rätt less på Ylva nu efter denna fadäs och hennes tidigare utspel om att åternationalisera Apoteken i renrasig Chavez-anda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar